Algemene voorwaarden Schoonmaakwerkzaamheden
Artikel 1 – Begripsomschrijvingen
- Werkzaamheden: schoonmaakwerkzaamheden.
- Partijen:
- Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon, ten behoeve van wie op basis van deze algemene voorwaarden en de overeenkomst van opdracht werkzaamheden worden verricht.
- Opdrachtnemer: SchoonInzet.
- Object: het schoon te houden object.
Artikel 2 – Overeenkomst van opdracht
- Nadat door de Opdrachtnemer de inhoud van de overeenkomst is bevestigd door toezending aan de Opdrachtgever van de ondertekende overeenkomst van opdracht, mag de Opdrachtnemer er van uitgaan dat de Opdrachtgever zich met de overeenkomst van opdracht akkoord heeft verklaard, tenzij de Opdrachtgever binnen 7 dagen na ontvangst van de overeenkomst van opdracht de Opdrachtnemer middels aangetekend schrijven van het tegendeel bericht.
- Uitsluitend de voorwaarden, gesteld in de overeenkomst van opdracht en de onderhavige algemene voorwaarden zijn bepalend voor de inhoud van de tussen partijen geldende overeenkomst.
Artikel 3 – Uitvoering van de overeenkomst
- Tenzij anders is overeengekomen, zullen de werkzaamheden uitsluitend worden uitgevoerd op werkdagen van maandag tot en met vrijdag. Indien plotseling intredende bijzondere omstandigheden zulks noodzakelijk maken naar het oordeel van Opdrachtgever, dan wel Opdrachtnemer, kan in overleg van het hier bepaalde worden afgeweken.
Artikel 4 – Contractnaleving en handhaving
- Indien gedurende de looptijd van de overeenkomst door Opdrachtgever wordt geconstateerd dat de uitvoering van de werkzaamheden door Opdrachtnemer duidelijk beneden de tevoren afgesproken kwaliteit blijft, zal Opdrachtgever Opdrachtnemer onverwijld schriftelijk in kennis stellen van de door hem geconstateerde afwijking(en).
- Voorgaande schriftelijke mededeling behelst tenminste:
- Een nauwkeurige omschrijving van tijdstip, ruimte, aard en ernst van de geconstateerde afwijking;
- Een redelijke termijn waarbinnen Opdrachtnemer de geconstateerde afwijking dient te herstellen.
- Indien de door Opdrachtgever geconstateerde afwijking niet binnen de gestelde termijn of niet op behoorlijke wijze wordt hersteld, staat het Opdrachtgever vrij de gesloten overeenkomst onmiddellijk en zonder rechtelijke tussenkomst te ontbinden. Opdrachtgever zal Opdrachtnemer van de ontbinding van de overeenkomst bij aangetekend schrijven in kennis stellen. Van ontbinding van de overeenkomst zal evenwel geen sprake zijn, indien de geconstateerde afwijking de eerste afwijking is die door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer is gemeld binnen een periode van 6 maanden, of indien de geconstateerde afwijking van zo gering belang is dat redelijkerwijze een ontbinding van de overeenkomst niet rechtvaardigt.
Artikel 5 – Hulpmiddelen
- Alle kosten van de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde hulp- en reinigingsmiddelen zijn bij de prijs inbegrepen. Opdrachtnemer is vrij in zijn keuze van hulp- en reinigingsmiddelen tenzij anders is overeengekomen.
- Opdrachtgever zal voor de uitvoering van de overeenkomst het benodigde water, elektriciteit en gas kosteloos ter beschikking stellen aan Opdrachtnemer.
- Opdrachtgever is gehouden de bedrijfsmiddelen van Opdrachtnemer die in haar ruimte worden gebruikt en opgeslagen, als een goed huisvader te beheren. Opdrachtgever zal de bedrijfsruimte waar de bedrijfsmiddelen worden opgeslagen goed afsluiten en alle maatregelen nemen die voor het behoud van de bedrijfsmiddelen noodzakelijk zijn. De ten behoeve van de overeenkomst ingezette bedrijfsmiddelen blijven eigendom van Opdrachtnemer. Opdrachtgever is gehouden de bedrijfsmiddelen terug te leveren aan Opdrachtnemer bij eerste verzoek.
Artikel 6 – Prijs
- De prijs is gebaseerd op de wensen van Opdrachtgever en op de bij de opname van de werkzaamheden aanwezige, opgegeven of aangenomen oppervlakte en bezetting, inventaris, gebruik en bestemming van het object.
- Indien wijzigingen plaatsvinden die naar het oordeel van Opdrachtnemer een prijsaanpassing noodzakelijk maken, zal de prijsaanpassing in overleg met Opdrachtgever geschieden.
Artikel 7 – Eigendomsvoorbehoud
- Wanneer Opdrachtnemer goederen aan Opdrachtgever verkoopt, behoudt Opdrachtnemer zich de eigendom van de goederen voor, totdat de op de goederen betrekking hebbende rekeningen door Opdrachtgever zijn betaald. Opdrachtnemer is gerechtigd om zonder verdere aanzegging de goederen, voor zover niet verbruikt, terug te nemen nadat de vervaltermijn van de ter zake van die goederen door haar Opdrachtgever gezonden rekeningen zal zijn verstreken.
Artikel 8 – Aansprakelijkheid
- Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor schade aan het gebouw, de inventaris, personen of eigendommen van personeel van Opdrachtgever, wanneer die schade het gevolg is van een toerekenbare tekortkoming c.q. nalatigheid van Opdrachtnemer – waaronder diens personeel of onderaannemers – bij de uitoefening van de overeengekomen werkzaamheden. Deze aansprakelijkheid kan niet meer belopen dan een maximumbedrag van € [Invullen bedrag] per gebeurtenis. Voor schade die meer beloopt dan € [Invullen bedrag] is Opdrachtnemer niet aansprakelijk.
- De schade waarvoor Opdrachtnemer aansprakelijk is, blijft beperkt tot de directe materiële schade en letselschade. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor vermogensschade en/of gevolgschade.
- Voor schades die in dit artikel niet zijn genoemd is Opdrachtnemer niet aansprakelijk.
- Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer van aanspraken van derden wegens of ten gevolge van de uitvoering van de overeenkomst geleden schade.
- Opdrachtgever is verplicht Opdrachtnemer binnen 14 dagen na het schadevoorval schriftelijk in kennis te stellen van de schade.
Artikel 9 – Relatiebeding
- Het is Opdrachtgever niet toegestaan om tijdens de looptijd van de arbeidsovereenkomst van personeel van Opdrachtnemer met Opdrachtnemer, respectievelijk gedurende de duur van de overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer en gedurende een periode van 6 maanden na beëindiging daarvan, personeel van Opdrachtnemer in dienst te nemen, respectievelijk op enigerlei wijze, direct of indirect, en buiten Opdrachtnemer om, in te schakelen voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van Opdrachtgever.
- Indien zonder toestemming van Opdrachtnemer door Opdrachtgever een arbeidsverhouding en/of een andere overeenkomst tot het verrichten van vergelijkbare werkzaamheden c.q. diensten wordt aangegaan met werknemers van Opdrachtnemer, binnen de in artikel 9 onder a van deze algemene voorwaarden genoemde periode, verbeurt Opdrachtgever aan Opdrachtnemer een boete van € 1.000,- per bedoelde arbeidsverhouding c.q. andere overeenkomst per week of gedeelte van een week dat een zodanige arbeidsverhouding c.q. andere overeenkomst heeft geduurd of nog voortduurt.
Artikel 10 – Overmacht aan de zijde van Opdrachtgever
- Indien de overeengekomen werkzaamheden door overmacht bij Opdrachtgever tijdelijk – ten hoogste 3 maanden – niet of slechts ten dele kunnen worden uitgevoerd, geeft zulks geen recht op vermindering van de overeengekomen totaalprijs voor die periode.
- Indien de overmacht langer duurt dan 3 maanden zullen Opdrachtnemer en Opdrachtgever in overleg plegen over de totaalprijs die zal gelden voor de resterende overmachtsperiode.
- Indien door maatregelen van Opdrachtgever uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden tijdelijk niet of slechts ten dele kan geschieden, respectievelijk niet zinvol is, geeft zulks geen recht op vermindering van de overeengekomen totaalprijs voor die periode.
Artikel 11 – Overmacht aan de zijde van Opdrachtnemer
- Onder overmacht (“niet-toerekenbare niet-nakoming”) wordt hier verstaan: elke niet aan de schuld, in subjectieve zin, aan Opdrachtnemer te wijten omstandigheid die maakt dat het voor Opdrachtnemer onmogelijk of praktisch te bezwaarlijk is om de werkzaamheden of een gedeelte daarvan na te komen of verder na te komen, ongeacht of deze omstandigheid ten tijde van de totstandkoming van de Overeenkomst reeds was te voorzien. Onder overmacht wordt in deze voorgaande zin in ieder geval begrepen zonder daarmee limitatief te zijn: overlijden en ontstentenis van (werknemers van) Opdrachtnemers, oorlog, oorlogsgevaar, terrorisme, oproer, molest, brand, waterschade, natuurgeweld, epidemieën, pandemieën, uitbraken van bacteriële infecties en ziektes zoals listeria, salmonella (in het object), vrijkomen van giftige stoffen (in het object), overstroming, werkstaking, bedrijfsbezetting, uitsluiting, in en uitvoerbelemmeringen, overheidsmaatregelen, machinebreuk, storingen in de levering van energie (in het object), uitblijven van bepaalde vergunningen noodzakelijk voor de werkzaamheden, bedrijfsstoring en overmacht van toeleveranciers.
- In het geval van overmacht zoals bedoeld in artikel 11 onder a van deze algemene voorwaarden, is Opdrachtnemer bevoegd de nakoming van haar verbintenis of een gedeelte daarvan tijdens de overmacht op te schorten en kan Opdrachtgever als gevolg daarvan geen nakoming, schadevergoeding of gedeeltelijke ontbinding vorderen doch zal deze wel de gebruikelijk facturen voor de overeengekomen diensten moeten blijven voldoen.
- Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien deze gebeurtenissen of omstandigheden intreden nadat zij haar verbintenis had moeten nakomen.
- Onverminderd de overige rechten die haar op grond van de overeenkomst en/of deze algemene voorwaarden en/of de wet toekomen, is Opdrachtnemer bevoegd haar verbintenis op te schorten indien:
- Opdrachtgever een of meer verbintenissen die voor haar voortvloeien uit de Overeenkomst en/of deze voorwaarden en/of de wet niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt;
- Opdrachtnemer goede grond heeft om te vrezen dat Opdrachtgever in de nakoming van een of meer verbintenissen zal tekortschieten;
- Opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard, haar faillissement is aangevraagd, aan Opdrachtgever al dan niet voorlopige surseance van betaling is verleend of een verzoek daartoe is gedaan, ten aanzien van Opdrachtgever een wettelijke schuldsaneringsregeling van toepassing is verklaard of een verzoek daartoe is gedaan of op andere wijze het vrije beheer over haar vermogen verliest;
- Het bedrijf van Opdrachtgever wordt geliquideerd;
- Opdrachtgever haar bedrijfsvoering staakt dan wel de zeggenschap over haar bedrijf aan een ander overdraagt.
- Onverminderd de overige rechten die haar op grond van de overeenkomst en/of deze algemene voorwaarden en/of de wet toekomen, is Opdrachtnemer in de onder D van dit artikel bedoelde gevallen bevoegd, zonder dat rechterlijke tussenkomst vereist is, de Overeenkomst door middel van een schriftelijke kennisgeving aan Opdrachtgever geheel of gedeeltelijk te ontbinden indien Opdrachtgever ondanks sommatie gedurende acht dagen nalatig blijft haar verbintenissen na te komen respectievelijk genoegzame zekerheid te stellen voor de nakoming van haar verbintenissen. Voor “Opdrachtgever” moet in dit verband in voorkomend geval worden gelezen: “de curator” dan wel “de bewindvoerder”.
- In geval van gehele of gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst door Opdrachtnemer op basis van dit artikel, is zij niet gehouden tot enige schadevergoeding en zijn al haar vorderingen op Opdrachtgever onmiddellijk en geheel opeisbaar.
Artikel 12 – Nietigheden
- Als enige bepaling uit de algemene voorwaarden of uit de overeenkomst geheel of ten dele nietig en/of niet geldig en/of niet afdwingbaar mocht zijn, dit ten gevolge van enig wettelijk voorschrift, rechterlijke uitspraak dan wel anderszins, dan zal dit geen enkel gevolg hebben voor de geldigheid van alle andere bepalingen van de algemene voorwaarden of de onderliggende overeenkomst.
- Als op enige bepaling in de overeenkomst of op een gedeelte van de overeenkomst rechtens geen beroep kan worden gedaan, blijft het overige gedeelte van de overeenkomst onverminderd van kracht, met dien verstande dat de bepaling op het gedeelte waarop geen beroep kan worden gedaan, geacht moet worden zodanig te zijn aangepast dat een beroep daarop wel mogelijk is, waarbij de intentie van partijen met betrekking tot de oorspronkelijke bepaling c.q. het oorspronkelijke gedeelte zoveel mogelijk in stand blijft.
